E-kerékpárokon fedezhetjük fel hazánk nemzeti parkjait

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ 2020-ban a hazai nemzeti parkok számára elindította az E-Kerékpár Programot. A Program célja, hogy bővítse a nemzeti parkok aktív turisztikai kínálatát, így a látogatók teljesen új, kényelmes és természetbarát módon ismerhetik meg Magyarország természeti értékeit. Magyarország Kormánya a Program megvalósítására összesen 150 millió forintot biztosított, amely nemzeti parkonként hozzávetőleg 20 db e-kerékpárt, valamint a szükséges kiegészítőket tartalmazza, figyelembe véve a helyi igényeket. A projekt keretében hazánk nemzeti parkjai olyan turisztikai programcsomagokat állítottak össze, melyek egy- vagy többnapos e-kerékpáros túrákra épülnek.

Sokan vannak olyanok, akik a koronavírus járványt megelőzően csak nagyon ritkán ültek kerékpárra, viszont az idei évben ez, mint kikapcsolódási, közlekedési lehetőség automatikusan jött. Ugyanakkor sokan biztosan azt is észrevették, hogy már nem úgy mozognak a lábaik, mint régen, kihívást jelentenek egyes meredek emelkedők, túl hamar elfáradnak, és így rövidebb távolságot tudnak megtenni, mint korábban, nem szeretnék izzadtan elérni úti céljukat, vagy egy családi túra alkalmával már nem tudják a gyerekek tempóját tartani. Szerencsére ezek a problémák csak a hagyományos kerékpárok használata esetén jelentkeznek, ugyanis az elektromos rásegítésű kerékpárok – más néven pedelec biciklik – nem csak ezekre a kellemetlenségekre jelentenek megoldást, hanem ennél jóval többet is nyújtanak.

Az elektromos rásegítésű kerékpárok egyrészről lehetővé teszik azt a fokozatosságot, amellyel a teljesen kezdő biciklisek elindulhatnak egy sportosabb életvitel irányába, ugyanis a pedelec bringák a fizikális hiányosságok áthidalásával építik fel az erőnlétet. Másodsorban ezek a biciklik a maguk 100-150 km-es rásegítési hatótávolságukkal olyan új helyekre juttatják el használójukat, amit eddig vagy a távolság vagy a terepviszonyok miatt meg sem próbált volna elérni, ráadásul olyan új, eldugott úti célok is szóba jöhetnek, melyek sem gyalog, sem hagyományos kerékpárral, sem pedig gépjárművel nem hozzáférhetőek. Végül pedig az e-kerékpárok visszaadják az élménytúrázást azzal, hogy kirándulás vagy közlekedés közben is olyan sebességgel lehet haladni, amely az energiát nem az erőfeszítésre, hanem a pozitív impulzusok befogadására összpontosítja. Ezeket a szempontokat vette figyelembe az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda, illetve az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ, mikor életre hívta ezt az E-Kerékpár Programot.

„A program keretében a nemzeti parkok között 150 millió forint értékben 211 db elektromos rásegítésű kerékpárt osztottunk szét, hogy ezekre építhessenek újabb programokat. Ennek célja, hogy az aktív turizmus lehetőségeinek szélesítésével újabb célcsoportokat lehessen megszólítani. Ezek az e-kerékpárok nem robogók, az elektromos rásegítés csak akkor működik, ha tekerik a pedált, mégis ezzel a megoldással könnyedén fel lehet jutni velük az emelkedőkön. Így a bringások nem fáradtan, hanem élményekkel feltöltve érnek vissza”, mondta el Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki felhívta a figyelmet arra is, hogy az elektromos biciklik terjedése megállíthatatlan. Például Németországban hat éve még csak 4.000 db e-kerékpárt adtak el, de tavaly ez a volumen meghaladta az 1,4 milliót. Várható, hogy hazánkban is ez a tendencia lesz megfigyelhető.

„Fontos kiemelni, hogy a program célja nem kerékpárkölcsönzők létrehozása, hanem az, hogy ezekkel a biciklikkel vezetett túrákon lehessen részt venni, azaz elsősorban a nemzeti parkok programkínálatát szeretnénk színesíteni.  A helyi terepviszonyoknak megfelelően a nemzeti parkok a tervezett túráknak megfelelő kerékpárokat igényeltek: aszfaltozott útvonalra trekking típusú biciklik telepítésére került sor, melyek enyhébb tereppel is elbírnak. Ahol pedig közepesen nehéz vagy nehéz terepen haladnak a túrák, ott mountain bike kerékpárok állnak majd a túrázók rendelkezésére”, mondta el Baráth Gergely, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ igazgatója.

A támogatási program hazánk mind a 10 nemzeti parkját érintette, így országosan már most is közel 30 különböző túra közül lehet választani. A túrák típusai és a bejárt útvonalak hossza rendkívül széles spektrumon mozognak. Megtalálhatóak egy- vagy többnapos e-kerékpáros túrák, melyek útvonala közúton vagy terepen haladnak. A programcsomag külső szolgáltatók bevonásával szállást, étkezést-vendéglátást, túravezetést, belépőket is tartalmazhatnak.

Puskás Zoltán, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park igazgatója a beszédében kihangsúlyozta, hogy „ezekre a kerékpárokra építve egyelőre három vezetett túrát dolgoztunk ki, melyek közül az elsőt már el is indítjuk a jövő héten. A legrövidebb és talán legkönnyebb túránkon csopaki indulással kerékpárúton Alsóörsre megyünk, majd Paloznak érintésével jövünk vissza. Tervezünk egy tihanyi kört, a leghosszabb túránkon közel 50 km-t tekerve Dörgicséig megyünk majd. A túrák legfeljebb 10 fővel indulnak, és 14 éves kor felett látogathatók.”

„A Balaton-felvidéki Nemzeti Park páratlan helyszínekkel büszkélkedhet, melyek az év bármely időszakában egyedi és különleges élményeket tartogatnak. Éppen ezért régi célunk, hogy a turisták ne csak két hónapig jöjjenek ide, és ebben ez a program nagy segítségünkre lesz”, osztotta meg gondolatait Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője.

A sajtótájékoztató zárásaként a nemzeti parkok közül elsőként Puskás Zoltán igazgató írta alá az együttműködési megállapodást, mellyel jelképesen elindult az országos program.