Nemzeti Aktív Turisztikai Stratégia 2030

Röviden a Stratégiáról

A mindennapokban egyre inkább előtérbe kerül az egészséges életmód és a környezettudatosság, ami a turizmus területére is hatással van. A látogatók körében egyre inkább hangsúlyt kap a fenntarthatóság az alacsony károsanyag kibocsájtással, fizikai aktivitással történő élményszerzés. Az aktív turizmus megfelelő lehetőségeket biztosít ezek megélésére, melyet jól bizonyít, hogy világ szinten növekszik az aktív szabadidőeltöltést keresők száma. A pozitív tendenciák adta lehetőségek kiaknázását Magyarország is célul tűzte ki, ezért az AÖFK az aktív turizmus területére hiánypótló jelleggel kidolgozta az ágazat fejlesztésének alapdokumentumát a Nemzeti Aktív Turisztikai Stratégiát, melyet a Kormány 1187/2023. (V. 12.) Korm. határozattal elfogadott.

A stratégia meghatározza a hosszú távú fejlesztési célokat és a célok eléréséhez szükséges intézkedéseket, beavatkozásokat. Hat fő túratípusra koncentrálva fogalmaz meg fejlesztési irányelveket, melyek a gyalogos természetjárás, a kerékpáros, a vízi, a sí, a vitorlás és a lovas turizmus. A stratégia tartalma a hazai aktív turizmus szereplőivel közösen, partnerségben került összeállításra, ezért a benne foglaltak szakmai konszenzuson alapulnak.

A dokumentum megalapozásához kutatások, felmérések készültek melyek eredményei a helyzetfeltárásban kerültek összefoglalásra. Tartalmazza a korábban megvalósuló fejlesztések mellett az egyes túratípusok és térségek vonzerőinek, az aktív turisztikai infrastruktúra-hálózatoknak, az elérhető szolgáltatásoknak, az információs és promóciós csatornák működésének, valamint az aktív turizmus területén tevékenykedő térségi és országos szervezetek tevékenységeinek adott évre vonatkozó helyzetképét.

A helyzetfeltárás tapasztalatai alapján a Stratégia fenntartható megvalósításához alapelvek kerültek meghatározásra. Ezek körében a legfontosabb a térségi gondolkodás, a Stratégia 18 nagyobb és 8 kisebb aktív turisztikai szempontból fontos fejlesztési térséget nevesít. A térségek közötti átjárhatóságot az országos és nemzetközi szintű aktív turisztikai útvonalhálózatok biztosítják. Térségi szinten szükségszerű a minőségi, helyben elérhető szolgáltatási és termékszínvonal erősítése és megtartása, valamint olyan egységes térségi szolgáltatási hálózatok létrehozása, melyek – összehangolt információs és kommunikációs csatornákkal kiegészülve – a helyi gazdaság és társadalmi jólét mozgatórugójaként funkcionálhatnak. Fontos feltétel a rendezett útvonalhálózat, a megfelelően kiépített és ellátott belépőpontok megléte. A minőségi kommunikáció a létrehozott és meglévő elemek kommunikálására, valamint a látogatók térbeli koncentrációjára is jótékonyan hat, így szintén fontos elem. A fejlesztések alapja ezek mellett az egységes, kiegyensúlyozott, átlátható szervezeti és finanszírozási rendszer, mely stabilizálja a humán és pénzügyi erőforrások hatékony felhasználását.

A Stratégia jövőképe és céljai az aktív turisztikai fejlesztések pozitív társadalmi hatásaira helyezik a hangsúlyt. Ez az elképzelés szorosan kapcsolódik ahhoz a kormányzati törekvéshez, miszerint Magyarország 10 éven belül a legélhetőbb európai országok közé kell tartozzon. A Stratégia öt kiemelt társadalmi célja: (1) A lakosság egészségi állapotának javítása az aktív turizmus eszközeivel. (2) Az aktív turizmus képviseljen jelentős értéket a nemzetgazdaság szempontjából is. (3) Járuljon hozzá a vidékfejlesztéshez, az elmaradott térségek társadalmi és gazdasági felzárkóztatásához. (4) A túrákkal az ország megismerésén keresztül járuljon hozzá a helyi és a nemzeti identitás erősödéséhez. (5) Természeti értékeink védelmét szem előtt tartva elengedhetetlen, hogy az aktív turizmus által kifejtett környezeti terhelés mérséklődjön, és a fejlesztések a fenntarthatóság jegyében valósuljanak meg. A célok elérését az intézkedések öt csoportja segíti. Ezek a vonzerő (1), az úthálózat (2), a szolgáltatások (3) az információ, marketing, promóció és kommunikáció (4), valamint a koordináció és a menedzsment (5) fejlesztési elemeit megfogalmazó csomagok.
A Stratégia megvalósításával elérhető a jövőkép, melyben a hazai aktív turizmus az egészséges, környezettudatos életmód, és az arra való nevelés zászlóshajója, mely egy növekvő gazdasági tényező a turizmuson belül. Mindenki számára elérhető, minőségi élményeket biztosít, így a nemzeti identitás erősítője, közösségek teremtője és a vidék fejlesztésének egyik hatékony eszköze.