Nemzeti Kerékpáros Stratégia 2030

Röviden a Stratégiáról

Napjainkban a kerékpározás az egész világon reneszánszát éli. Egyre többen ismerik fel, hogy a kerékpár a mindennapi közlekedésben (például munkába vagy iskolába járás, vásárlás, ügyintézés) gyors, kényelmes, biztonságos és környezetbarát utazási lehetőséget biztosít. Magyarország a harmadik helyen áll Európában a kerékpárt, mint fő közlekedési eszközt használók arányát tekintve. Mindössze Hollandia és Dánia előzi meg hazánkat. A kerékpárnak a turizmusban is növekszik a szerepe. A mérések szerint Magyarországon a második legnépszerűbb aktív turisztikai túratípus. Mindez bizonyítja, hogy igazi kerékpáros nemzet vagyunk és a társadalmi igény miatt szükség van a fejlesztésekre és azok átgondolt megtervezésére.

A kerékpározás társadalmi, gazdasági és klímavédelmi szempontból is fontos és az ország versenyképességére is pozitívan hat. Károsanyag kibocsájtása használat közben nincs, használója fizikai aktivitást végez, ami jótékony hatással van az egészségre, a kevesebb beteg, a hazai kerékpárgyártók és a növekvő kerékpáros turizmus pedig jótékony hatással van a gazdaságra. A lakossági igényekre reagálva, és a várható hasznok eléréséhez nyilvánvalóvá vált, hogy szükség van egy közép távú, a kormány által is elfogadott stratégiára, amely kijelöli a hazai kerékpározás fejlesztésének irányait. A Nemzeti Kerékpáros Stratégiát az aktív Magyarországért felelős államtitkár felkérésére az AÖFK készítette el, a hazai kerékpáros ágazat szereplőivel közösen széleskörű szakmai együttműködésben. A Stratégia 2030-ig bezárólag határozza meg a kerékpáros fejlesztések célkitűzéseit, irányát, pénzügyi hátterét. Az intézkedések négy fő beavatkozási területre a mindennapi kerékpározásra, a kerékpáros turizmusra, a közlekedésbiztonságra továbbá a kerékpározáshoz kapcsolódó horizontális feladatokra terjednek ki. Ez utóbbi elsősorban a szabályozási, a kommunikációs és szemléletformáló, valamint a szervezeti kérdéseket foglalja magában.

A stratégia megvalósításával elérhető a jövőkép, miszerint: Magyarországon 2030-ban a kerékpározás gyors, biztonságos, hozzáférhető és gazdaságos, így vonzó alternatívát jelent a mindennapi közlekedésben, ezen felül a legkedveltebb szabadidős eszköz is egyben.