Mátra Aktív Turisztikai Stratégia

A Mátra az aktív turizmus területén már ma is jó adottságokkal, ugyanakkor számos területen kihasználatlan potenciállal rendelkezik. Ezeknek a lehetőségeknek a feltér­képezésére és fejlesztésére készült el a Mátra Aktív Turisztikai Stratégia.

A stratégiaalkotás folyamata alapos helyzetelemzésre és széleskörű partnerségre épült, bevonva a térség településeit, az egyes aktív turisztikai túratípusokhoz kapcsolódó helyi és országos szervezeteket, turisztikai szereplőket, szolgáltatókat.

A stratégiaalkotás során a helyi szereplőkkel partnerségben a következő jövőkép került megfogalmazásra:

2030-ra a Mátra Magyarország legnépszerűbb négyévszakos aktív turisztikai deszti­nációja lesz, illeszkedve a mátrai turizmus mottójához: „Magasan a legjobb, minden évszakban!”

10 éven belül a Mátra Magyarország legfontosabb síterepe és hegyikerékpáros desztinációja, a fővárosi és alföldi természetjárók legnépszerűbb gyalogos kirándulóhelye, az extrém kihívásokat keresők „kánaánja”, valamint a kapcsolódó sportrendezvények (tel­jesítménytúrák, országúti és MTB versenyek, síversenyek) hazai zászlóshajója lesz.

A Kékes pedig Magyarország leglátványosabb, nemzetközi szinten is ismert és ver­senyképes, számos turisztikai attrakcióval rendelkező, növekvő számú látogatót von­zó, emblematikus hegycsúcsa lesz, melyet mindezek ellenére, a fejlődő közlekedési és parkolási infrastruktúrának köszönhetően mégis kisebb környezetterhelés jellemez, megőrizve annak természetközeliségét. A Mátrában a Kékes mellett számos turisztikai csomópont is fejlődik, ahol több aktív turisztikai túratípus fejlesztése is össze­kapcsolódik és a közlekedési elérhetőségi, a parkolási feltételek is megfelelőek.

A megfogalmazott aktív turisztikai jövőkép eléréséhez szükséges a célok meghatáro­zása. A célok tekintetében a stratégia megfogalmaz átfogó célokat, melyekhez komp­lex turisztikai élménycsomagokat kapcsol. Az élménycsomagok fejlesztésével kíván­ja operatívan elérni a kívánatos jövőképet. Ugyanakkor mindezekhez fejlesztési célok kapcsolhatók, melyek szükségesek az élménycsomagok elemeinek megfelelő és vonzó kialakításához.

A megfogalmazott átfogó célokban tükröződik a Mátra térség aktív turisztikai fejlődésé­hez szükséges értékválasztás is a következő alapelvekben:

  • a fenntarthatóságra, a természet és a környezet védelmére való törekvés, a Mátra meglévő, a fő vonzerőt jelentő természeti értékeinek védelme;
  • a helyi adottságokra, vonzerőkre, hagyományokra, erőforrásokra, arculati elemekre való alapozás;
  • a térség fejlődéséhez mindenféleképpen szükséges infrastrukturális színvonal el­érése, mely támogatja a környezetterhelés csökkenését, az ellátásbiztonságot és a javuló színvonalat, valamint a fejlesztésekhez is keretet biztosít (mindezek az infrastrukturális fejlesztések nemcsak aktív turisztikai, hanem össz-idegenforgalmi és tár­sadalmi-gazdasági szempontból is elengedhetetlenek);
  • magas színvonalú, aktív turisztikai élményláncok kialakítása: a stratégia komplexi­tásra törekszik, a láncolatba minden olyan elemet bekapcsol, amelyekkel a turista utazása során találkozhat, hiszen ezen tényezők összessége alapján alkot benyo­mást a térségről, így a lánc minden szegmensében fontos az elégedettség elérése.

Mellékletek