A Mátra az aktív turizmus területén már ma is jó adottságokkal, ugyanakkor számos területen kihasználatlan potenciállal rendelkezik. Ezeknek a lehetőségeknek a feltérképezésére és fejlesztésére készült el a Mátra Aktív Turisztikai Stratégia.
A stratégiaalkotás folyamata alapos helyzetelemzésre és széleskörű partnerségre épült, bevonva a térség településeit, az egyes aktív turisztikai túratípusokhoz kapcsolódó helyi és országos szervezeteket, turisztikai szereplőket, szolgáltatókat.
A stratégiaalkotás során a helyi szereplőkkel partnerségben a következő jövőkép került megfogalmazásra:
2030-ra a Mátra Magyarország legnépszerűbb négyévszakos aktív turisztikai desztinációja lesz, illeszkedve a mátrai turizmus mottójához: „Magasan a legjobb, minden évszakban!”
10 éven belül a Mátra Magyarország legfontosabb síterepe és hegyikerékpáros desztinációja, a fővárosi és alföldi természetjárók legnépszerűbb gyalogos kirándulóhelye, az extrém kihívásokat keresők „kánaánja”, valamint a kapcsolódó sportrendezvények (teljesítménytúrák, országúti és MTB versenyek, síversenyek) hazai zászlóshajója lesz.
A Kékes pedig Magyarország leglátványosabb, nemzetközi szinten is ismert és versenyképes, számos turisztikai attrakcióval rendelkező, növekvő számú látogatót vonzó, emblematikus hegycsúcsa lesz, melyet mindezek ellenére, a fejlődő közlekedési és parkolási infrastruktúrának köszönhetően mégis kisebb környezetterhelés jellemez, megőrizve annak természetközeliségét. A Mátrában a Kékes mellett számos turisztikai csomópont is fejlődik, ahol több aktív turisztikai túratípus fejlesztése is összekapcsolódik és a közlekedési elérhetőségi, a parkolási feltételek is megfelelőek.
A megfogalmazott aktív turisztikai jövőkép eléréséhez szükséges a célok meghatározása. A célok tekintetében a stratégia megfogalmaz átfogó célokat, melyekhez komplex turisztikai élménycsomagokat kapcsol. Az élménycsomagok fejlesztésével kívánja operatívan elérni a kívánatos jövőképet. Ugyanakkor mindezekhez fejlesztési célok kapcsolhatók, melyek szükségesek az élménycsomagok elemeinek megfelelő és vonzó kialakításához.
A megfogalmazott átfogó célokban tükröződik a Mátra térség aktív turisztikai fejlődéséhez szükséges értékválasztás is a következő alapelvekben:
- a fenntarthatóságra, a természet és a környezet védelmére való törekvés, a Mátra meglévő, a fő vonzerőt jelentő természeti értékeinek védelme;
- a helyi adottságokra, vonzerőkre, hagyományokra, erőforrásokra, arculati elemekre való alapozás;
- a térség fejlődéséhez mindenféleképpen szükséges infrastrukturális színvonal elérése, mely támogatja a környezetterhelés csökkenését, az ellátásbiztonságot és a javuló színvonalat, valamint a fejlesztésekhez is keretet biztosít (mindezek az infrastrukturális fejlesztések nemcsak aktív turisztikai, hanem össz-idegenforgalmi és társadalmi-gazdasági szempontból is elengedhetetlenek);
- magas színvonalú, aktív turisztikai élményláncok kialakítása: a stratégia komplexitásra törekszik, a láncolatba minden olyan elemet bekapcsol, amelyekkel a turista utazása során találkozhat, hiszen ezen tényezők összessége alapján alkot benyomást a térségről, így a lánc minden szegmensében fontos az elégedettség elérése.