Bakony Aktív Turisztikai Stratégia

Ha számba vesszük a Bakony térségének természeti adottságait, máig élő kulturális és történelmi hagyományait, a térségben fellehető számtalan kisebb-nagyobb, gyakran országos vonzerővel rendelkező attrakciót, a helyi életformák sokszínűségét, a lakosok rendkívül erős és helyben gyökerező identitástudatát, könnyen azt gondolhatnánk, hogy a Bakony térsége mindig is predesztinálva volt arra, hogy hazánk egyik legismertebb és legsikeresebb (aktív- és öko)turisztikai desztinációjává váljon.

A Stratégia jövőképe az alábbiakra épül: A Bakony térsége 2030-ra a Mátra mellett Magyarország azon legismertebb és legkedveltebb aktív- és ökoturisztikai márkájává válik, amely a térség hagyományaiból és erős kulturális gyökereiből merítve és azzal kiegészülve képes átadni az odaérkező turistáknak és vendégeknek az embert körülvevő ősi(bb) világ tiszteletének és szeretetének az érzését és élményét. Az erősödő felelős turizmus7 révén megőrzi, sőt, ahol kell, újra megteremti a rengeteg-erdő érintetlen természeti környezetét. 2030-ra a Bakony (újra) azzá a hellyé válik, ahol a térség tudatos és professzionális turisztikai menedzsmentje révén a turizmusban sikerül megtartani a természet és az ember szimbiózisának letisztult egyensúlyát, ezáltal olyan helyet kínálva az ott élőknek és odaérkezőknek, amely egy biztonságosabb, teljesebb és tisztább létezés élményének ígéretét hordozza magában.

A Stratégia átfogó céljai kiterjednek a térségben élők életminőségének javítására, a helyi gazdaság élénkítésére és diverzifikálására, a térség aktív- és ökoturizmusának egységes hálózatba szervezésére valamint a térség ökoszisztémaegyensúlyának megőrzésre, helyreállítására és fenntartható fejlesztésére.

A stratégiai célok az alábbiak:

  • Összefüggő, átjárható és működő térségi turisztikai menedzsment, útvonal és szolgáltatói hálózatok megteremtése.
  • „Felelős” aktív turizmus infrastrukturális és szolgáltatási kereteinek megteremtése
  • Aktív- és ökoturisztikai folyamatok rendszerszintű működési feltételeinek megteremtése
  • A Bakony térség egységes és átfogó aktív- és ökoturisztikai márkává fejlesztése a belföldi piacon

A stratégiai célok megvalósulásához, a következő fejlesztési célterületeken válnak szükségessé beavatkozások a Stratégia szerint. Ezekre a területekre kerültek megfogalmazásra az intézkedések is:

  • Infrastruktúra fejlesztés
  • Vonzerőfejlesztés
  • Szolgáltatásfejlesztés
  • Szervezetfejlesztés
  • Termékfejlesztés és piacra vitel (marketingkommunikáció)

A Stratégia külön területi célt is meghatároz az alábbi belépési pontokra és vonzáskörzetükre:

  • Ajka és a Déli-Bakony
  • Somlóvásárhely és a Nyugati-Bakony
  • Zirc és a Kelet-Bakony
  • Bakonybél és a Magas-Bakony