Közép-Duna-mente Aktív Turisztikai Stratégia

A Közép-Duna Menti Aktív Turisztikai Térség Magyarországnak az az aktív turisztikai területe, amely az őt alkotó kisebb, földrajzilag jól körülhatárolható, önálló profillal rendelkező térségek laza hálózatából/” szövetségéből” épül fel, amelyeknek mind­egyike és a köztük való mozgás valahogyan a „tiszta energia” fogalomköréhez kap­csolódik. Minden egyes, önálló profillal rendelkező (mag)térség kínálati struktúrájában meghatározó fogalmak az energia, a lendület és az energia megújuló vagy környeze­tileg fenntartható formájának/formáinak megjelenése. Maguk a (mag)térségek ebben az összefüggésrendszerben vagy mozaikban: „A tiszta energia körei”. Más szóval: a Közép-Duna Menti Aktív Turisztikai Térség a piaci érzékelés számára a tiszta ener­gia ökológiai élményterét kell jelentse. Ez az a sokrétű, ám az ökoturizmus foga­lomrendszerébe jól integrálható profil, amely az ország első, teljes térséget átfogó ökoturisztikai desztinációjának az alapja lehet.

A cselekvési tervben az alábbi 6+1 egyedi kínálattal rendelkező magtérség került lehatárolásra:

  • Tamási és térsége – Várak, kastélyok, a múlt és jelen, A gyógyvíz és a természet kapcsolódása, mint a tiszta energia forrása
  • Györköny és térsége – Borfalvak, Az erjedésben és az átváltozásban rejlő tiszta energia
  • Szekszárd és Gemenc térsége – A mámor és a megszelídülő Duna árteréből fakadó tiszta energia
  • Sváb-Sarok – A vitalitás és élni akarás tiszta energiái
  • Kiskőrös és térsége – A napfény és a homok találkozásából fakadó tiszta energia
  • Kalocsa és térsége – A víz, a kultúra, a vallás és a hagyományok tiszta energiái
  • A központi kör – Paks és a Közép-Duna kör – A tiszta energiák központi köre

A stratégiaalkotás során a helyi szereplőkkel partnerségben a következő jövőkép került megfogalmazásra:

2030-ra a Közép-Duna Menti Aktív Turisztikai Térség felkerül Magyarország aktív turisztikai térképére, mint az ország első, átfogó ökoturisztikai térsége, a tiszta energiák ökológiai élménytere.

Ezáltal vonzó lehetőséget jelentve a térség lakói, a térségben tartózkodó vendégmunkások és családjaik, valamint elsősorban a budapesti, de az egyéb belföldi küldőterületeken jelentkező kereslet számára is.

  1. A térségben élők életminőségének javítása
  2. Helyi gazdaságélénkítés és diverzifikáció
  3. Helyi identitás erősítése, térségi identitás alapjainak megteremtése
  4. A térségi ökoszisztéma egyensúlyának helyreállítása

Az aktív turisztikai terv a jövőkép és átfogó célok eléréséhez kapcsolódóan négy stratégiai célt fogalmaz meg. A megvalósítandó négy stratégiai cél mindegyikében a működő aktív- és ökoturizmus feltételrendszerének egy-egy aspektusa köszön vissza: infrastrukturális, humánerőforrás oldali, szervezeti fejlesztések mellett, amelyek elsősorban a kínálati oldal működését szervezik rendszerbe, megjelennek benne a piacra vitellel, márkafejlesztési törekvésekkel kapcsolatban megfogalmazott célok is. Maguk a stratégiai célok az alábbiak:

  1. Ökotudatos aktív turizmus infrastrukturális és szolgáltatási feltételeinek megteremtése
  2. Működő térségi turisztikai menedzsment- és szolgáltatói hálózatok megteremtése
  3. Aktív- és ökoturisztikai folyamatok rendszerszintű működési feltételeinek megteremtése
  4. A térség aktív- és ökoturisztikai márkává fejlesztése a belföldi piacon

Ahhoz, hogy a fenti stratégiai célok megvalósulhassanak, a következő fejlesztési cél­területeken válnak szükségessé beavatkozások, amelyeken az intézkedések kialakításra kerültek:

  • Infrastruktúra fejlesztése
  • Vonzerőfejlesztés
  • Szolgáltatásfejlesztés
  • Szervezetfejlesztés
  • Termékfejlesztés, piacra vitel