A Tisza-tó mint turisztikai szempontból is értelmezhető térség az emberi beavatkozásnak köszönhetően jött létre. Az itt elhelyezkedő települések lakói tradicionálisan nem turisztikai jellegű tevékenységekből tartották fenn magukat, sokkal inkább a mezőgazdaság dominált. A Kiskörei erőmű megépülését követően a Tisza-tó létrehozásával azonban létrejött egy olyan attrakció, amely az évtizedek múlásával egyre erősebb turisztikai vonzerőt volt képes generálni. A települések párhuzamos alkalmazkodása az új turisztikai erőtérhez és a jelentkező igényekhez azonban elmaradt. Nem voltak képesek a profilváltásra és a turizmusban lévő potenciál kiaknázására. Ezért a térségben a turizmus egyelőre nem tudott még olyan társadalmi és szolgáltatási változásokat indukálni, melyek más turisztikai térségekben jellemzően már lezajlottak és melyek az életszínvonal, a népességmegtartó erő növekedésével járnak. A terület ilyen jellegű egyedisége alap elvárásként hozza magával, hogy a Nemzeti Aktív Turisztikai Stratégia megállapításai a dokumentumban kiegészítésre kerüljenek a speciális helyzetnek megfelelve, hisz a térség egyik legerősebb turisztikai terméke az egyedi térségi adottságokhoz illeszkedve az aktív- és ökoturizmus kell, hogy legyen.
A dokumentum jövőképe szerint 2034-re a Tisza-tó térség Kelet-Magyarország legmeghatározóbb önálló komplex aktív turisztikai térsége, amely az aktív egészségmegőrző pihenés során a természetközeli szemléletre nevelés és az átfogó együttműködések terén is példát mutat. Mindenki ismeri mottóját: “Az ember alkotta, a természet birtokba vette – az Ember alkotta paradicsom”.
A Tisza-tó, a Hortobágy és a térség külső zónái, olyan természeti értékekre alapozott, aktív- és ökoturisztikai központú helyszín, amely egész évben, évszakhoz igazodva, változatos túratípus lehetőségekkel, és szolgáltatásokkal várja az idelátogató természetet megismerni és aktívan kikapcsolódni vágyókat. A Tisza-tó térségében minden korosztály megtalálja a kikapcsolódását támogató lehetőségeket. Eközben megismeri a térség vízi, madár és szárazföldi élővilágát, kerékpározás, vízi közlekedés, lovaglás vagy gyalogos túrázás mellett. A helyi értékekkel harmóniában lévő, fenntarthatóságra és természetközpontúságra törekvő, aktív- és ökoturisztikai adottságok széleskörű elérhetőségét és használatát a jól kidolgozott természet- használati szabályozás, valamint az ezáltal megalapozott szolgáltatók közötti kommunikációs hálózat biztosítja. A Tisza-tó önálló turisztikai desztinációvá és fejlesztési térséggé nyilvánítása prioritás a térség számára.
A dokumentum átfogó célja, hogy a térség átfogó aktív turisztikai fejlesztése alázattal viszonyuljon a természethez és a helyi közösségek élettereihez, hagyományaihoz. Az átfogó cél mellett szükség van olyan fejlesztési irányokra is, melyek célzottan a Tisza-tó térségének fejlesztésére fókuszálnak. Ezek az egész térség szempontjából meghatározó iránymutatások térbeli specializáció nélkül, vagy épp annak komplexitásával.
Komplex Aktív turisztikai szolgáltatások kialakítása
Az aktív turizmushoz szükséges túraeszközök bérlésénél összefüggő hálózat kialakítására kell törekedni, ezzel nagy mértékben növelve a lehetséges túraútvonalak számát és megkönnyítve az egyes túratípusok közötti váltást. Cél a térség megismeréséhez szükséges eszközpark elérhetőségének biztosítása.
Terület specifikus beavatkozások
A térség egyes területei különböző adottságokkal rendelkeznek ezért ezeknek megfelelően egyedi megközelítésű fejlesztésekre van szükség, melyek részletesen a Területi célok fejezetben kerülnek kifejtésre. Fontos cél, hogy minden egyes tematikusan együttműködő terület megtalálja azokat a speciális kapcsolódási pontokat, melyek segítenek a hatékony működésben.
Helyi identitás erősítése
A helyi közösség hagyományai és kultúrája – amely népi hagyományokban és az épített környezetben is megjelenik – teszi ezt a helyet egyedivé. Ennek megőrzése elengedhetetlen ahhoz, hogy a térség egyedi turisztikai desztináció maradhasson. A halmozottan hátrányos helyzetű települések fejlődéséhez jelentősen hozzájárulhat az aktív turizmus és a kapcsolódó szolgáltatások, infrastruktúra fejlesztése. Ebben a helyzetben fontos, hogy olyan fejlesztések jöjjenek létre, melyek a kitett helyzetben lévő helyieket kellő odafigyeléssel és érzékenységgel segítik érvényesülni és nem helyezik őket olyan környezetbe, melyben a hosszú távú fenntartható lét nem komfortos számukra.
Térségi együttműködések támogatása
A térségi együttműködések erősítése minden érintett közös célja, mely a stratégia elkészítését támogató workshopon elhangzottak alapján is egyértelmű. Fontos, hogy az együttműködés a közigazgatási határoktól és más szerveződésektől független legyen. A helyi szolgáltatók és a térségben érdekelt személyek partnerségi kapcsolatához elengedhetetlen egy egységes platform, melyen kommunikálhatnak, illetve a közös fejlődést támogató rendszeres fórumok, workshopok.
Helyi szolgáltatók folyamatos képzése
A minőségi szolgáltatások alapja, hogy a szolgáltatóknak legyen lehetősége megfelelő ismeretanyag beszerzésére. Ez egyben szolgálja a szolgáltatók, a turisták és a helyi természet érdekeit is. Megfelelő, a helyi szervek (például a Nemzeti Park) által irányított képzésekkel olyan hiteles, felkészült személyek állhatnak az egyes szolgáltatások mögött, akik képesek az ide látogatóknak minőségi szolgáltatás mellett szemléletformálást is nyújtani.
Átfogó Tisza-tavi szabályok megalkotása
Az aktív turisztikai célkitűzések rögzítésén és megvalósulásán túl egyértelműen körvonalazódik az igény egy általános helyi szabályrendszer megalkotása iránt, amely kellő jogi hátteret tud nyújtani a fenntartható fejlődés számára. A legfőbb kérdéskör a Tisza-tó helyzetéből fakad, miszerint nem természeti képződmény, így a működési területén zajló fejlesztések sem az általánosan vélt szabályok szerint tudnak megvalósulni. Ez az egyedi helyzet és a kiemelt szerepköre egyaránt azt a megoldást vetíti előre, hogy a térséget a kiemelt térségek szintjére kell emelni területfejlesztési értelemben és a kapcsolódó jogi és fejlesztési környezetet meg kell teremteni.
Ezen felül szükséges egy új szabályrendszer megalkotása, mely a helyben érdekelt szolgáltatók és felhasználók bevonásával tud megvalósulni. Egy deklarált egyezményeken nyugvó viselkedési és működési rendszer vonatkozó szabályokkal és szankciókkal, illetve ennek támogatására egy végrehajtó rendszer. Ennek jó alapját adja a Tisza-tavi kódex, de annak továbbfejlesztése szükséges a hatékony alklamazásához.